Een inhoudelijke analyse van belangen gaat daarom verder dan: waar heb ik recht op? Wat is de plicht van de ander? Het gaat hier niet alleen om wetgeving en rechtspraak, het gaat om belangen en beïnvloeding. Wij zijn er van overtuigd dat dit eveneens een goede insteek is als je ergens duidelijk recht op hebt. Je recht op een onprettige manier afdwingen, leidt tot mogelijke tegenwerking op een ander moment. Terwijl op een prettige manier samenwerken in de toekomst ook tot mogelijke voordelen kan leiden.
Bij samenwerken zijn de beide partijen in staat zo met elkaar om te gaan dat ze elkaar versterken. Er is sprake van wederzijds belang. Bij goed werkgeverschap is het voor de werkgever prettig dat het werk gedaan wordt en dat de werknemer zijn/haar kwaliteiten beschikbaar stelt voor de organisatie. Andersom is het voor de werknemer prettig om leuk en/of nuttig werk te kunnen doen, kwaliteiten in te kunnen zetten, zich te ontplooien en salaris te ontvangen.
Anderen: met wie heb ik te maken?
Probeer bij het nadenken over belangen ruimer te denken dan alleen degene die je wilt beïnvloeden. Bij een situatie op het werk gaat het niet alleen om werkgever/leidinggevende en medewerker. Mogelijk hebben ook anderen belang bij een oplossing: jouw privé omgeving, directe collega’s, lotgenoten, klanten, de OR, de directie.
Bij een situatie op school kan je denken aan jouw kind en de leerkracht, maar ook het schoolhoofd, de ouderraad, andere ouders en andere kinderen met vergelijkbare beperkingen.
Welke belangen spelen er?
Als je een overzicht hebt van wie er direct en indirect betrokken zijn, kan je nadenken wat voor baat deze betrokkenen hebben bij een goede oplossing. In dit stadium maakt het nog niet uit wat die oplossing is.
Als met de beperkingen van een medewerker rekening wordt gehouden, dan is dat goed voor die medewerker, voor andere medewerkers met dezelfde beperking, maar ook voor de werkgever omdat er minder ziekteverzuim ontstaat, en ook voor de klanten omdat de medewerker productief blijft, voor de collega’s omdat ze zien dat medewerkersbelangen er toe doen. Het is goed voor het arbeidsklimaat en uiteindelijk voor het imago van het bedrijf.