Om ervoor te zorgen dat een gesprek met een zorgverlener prettig verloopt en een bevredigende uitkomst heeft, is het belangrijk je goed voor te bereiden. Gelukkig is dat vrij eenvoudig en kost het weinig tijd. Het komt erop neer dat je voor jezelf een aantal vragen beantwoordt.
De meeste zorgverleners hebben per patiënt een beperkte hoeveelheid tijd. Bepaal wat je het liefste wil, waar je voor komt. En zorg ervoor dat je jouw klachten kort en bondig kan omschrijven.
Als je naar de arts gaat voor onderzoek of behandeling, heb je altijd meerdere mogelijkheden waaruit je kan kiezen. Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij je past, hangt van een aantal zaken af. Het is belangrijk om samen met de zorgverlener deze zaken op een rijtje te zetten. En dat kan met de volgende drie vragen:
- Wat zijn mijn mogelijkheden?
- Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
- Wat betekent dat in mijn situatie?
Realiseer je hierbij dat de oplossingen die je voor ogen hebt niet meer en niet minder zijn dan een mogelijke oplossingen. Het kan zijn dat de ander een beter idee heeft. Het is eveneens belangrijk te bepalen wat voor jou het minimum resultaat is van het gesprek dat je met de ander aangaat. Wanneer ben je tevreden? En als je dat voor jezelf hebt bepaald, is het verstandig na te denken over wat er moet gebeuren als je er niet uitkomt, als je niet krijgt waar je voor kwam.
Wil je hier meer over weten? Kijk dan op www.3goedevragen.nl.
Hoe ga je in vergelijkbare situaties om met emoties, conflicten en teleurstelling? En pakt dat doorgaans goed uit of juist niet? Stel dat je in het komende gesprek met zulke emoties te maken krijgt, dat er een conflict ontstaat of de uitkomt teleurstellend is, wat zou je dan kunnen doen om dat te voorkomen?
Op de pagina ‘Ken jezelf’ lees je hoe je kan omgaan met deze situaties.
En op de pagina ‘Herken je eigen valkuil‘ ontdek je welke valkuilen mogelijk op jou van toepassing zijn en wat je kan doen om die te ontlopen.
Met wie zit je aan tafel, wat heeft die persoon van jou nodig, spelen er nog andere belangen dan die van jou en hoeveel tijd heb je? Probeer hier zo goed mogelijk rekening mee te houden.
Een prettig en vruchtbaar gesprek voldoet tenminste aan de volgende criteria:
- Er wordt recht gedaan aan de belangen van beide partijen
- Beide partijen voelen zich serieus genomen.
- Er is een sfeer van samen de mogelijkheden onderzoeken
Een voorbeeld win-win
Voor je behandeling is er een enorm lange wachtlijst. De afspraak kan pas over 2 maanden worden ingepland, tot jouw grote ontevredenheid. Jij zou hier de verliezer zijn. Als de afspraak eerder wordt ingepland is de andere partij de verliezer, want die krijgt een overvolle agenda, stress en alle nadelen van dien.
De win-win situatie wordt als volgt bereikt: mocht er een afspraak uitvallen dan word je gebeld (kleine moeite), zodat je alsnog eerder aan de beurt bent. Daarvoor moet je wel flexibel zijn en op korte termijn beschikbaar.
Twee weken later valt een andere cliënt uit. Jij bent nu aan de beurt. Jij wint, want je bent zes weken eerder aan de beurt dan oorspronkelijk mogelijk was. De ander wint ook, want het gat in de agenda wordt nuttig besteed en jij wordt blij gemaakt.