Je kwam voor een doorverwijzing of bloedtest en kreeg die niet. Je had gehoopt op meer duidelijkheid maar die kwam niet… Ondanks alle moeite die je hebt gedaan om het goed te doen en om te krijgen wat je nodig hebt, kan het gebeuren dat het niet is gelukt. Dat is natuurlijk heel teleurstellend. Wat kun je dan nog doen? Belangrijk is om in ieder geval niet bij de pakken neer te gaan zitten, want eigenlijk is er nog best veel mogelijk.
Dit kun je doen
Op de eerste plaats: realiseer je dat je het hebt geprobeerd. Je hebt je best gedaan, of het nou is gelukt of niet. Je hoeft jezelf niets te verwijten.
Vervolgens kun je gaan nadenken over mogelijke alternatieven. Zo kun je wellicht een second opinion aanvragen. Je kan ook kijken wie jou verder kan helpen, om het toch voor elkaar te krijgen of om je bij te staan.
Sommige situaties zijn uniek en specifiek voor jouw situatie. In andere situaties ben je wellicht niet de enige en sta je dus niet alleen met je probleem. Ga na of je er instanties zijn waar je terecht kan zoals lotgenotencontacten, patiëntenverenigingen, vakbonden of ondernemingsraden.
Je kan eventueel je teleurstelling bespreken met de mensen die jou steunen. Een naaste uit je familie bijvoorbeeld of een collega. Probeer daarbij niet alleen maar te klagen. Deel je verhaal, blijf bij de feiten, geef aan wat het met je doet en wat je hebt geprobeerd. En als je echt even je hart wilt luchten door te klagen, zeg dat dan tegen degene die jou steunt: “Ik moet even klagen, jij hoeft daar verder niets mee te doen”. Dat kan enorm opluchten!
Ga je op zoek naar hulp, maak dan onderscheid in de mensen of organisaties die:
- jou praktisch kunnen helpen, bijvoorbeeld met vervoer;
- jou emotioneel kunnen steunen, bijvoorbeeld door een luisterend oor te bieden;
- jou inhoudelijk kunnen bijstaan, bijvoorbeeld door je te informeren over rechten en plichten.
Tot slot: herken je eigen valkuil en probeer ze te ontlopen. Op deze pagina lees je meer over mogelijke valkuilen.