kenjezelf

Soms raken we ontmoedigd in de samenwerking met anderen en denken we: laat maar zitten. Opnieuw: hoe begrijpelijk ook, het leidt niet tot het beste resultaat. Herken je de volgende manieren van reageren? Misschien kan je er in groeien.

Van slachtoffer naar keuzes maken

Als je de neiging hebt te zeggen: WAAROM?

Bijvoorbeeld: waarom moet mij dit overkomen, waarom werkt hij niet mee, waarom heb ik zo’n werkgever?

Dan heb je de neiging jezelf als slachtoffer te zien. Dat kan weliswaar terecht zijn, het helpt je niet verder.

Alternatief: Probeer op een rij te zetten welke keuzes je kan maken. Neem je verantwoordelijkheid voor jouw welbevinden, het slachtoffergedrag helpt je niet verder

Van uitstellen naar aanpakken

Als je de neiging hebt te zeggen: WANNEER?

Bijvoorbeeld: wanneer gaan ze er nou eens voor zorgen dat…., wanneer krijg ik, wanneer kan ik…?

Dan heb je de neiging tot uitstelgedrag. Het is in ieder geval niet nu.

Alternatief: probeer te bepalen wat jij nu kan doen.

Van afschuiven naar zelf verantwoordelijkheid nemen

Als je de neiging hebt te zeggen: WIE?

Bijvoorbeeld: wie gaat er nou eens voor zorgen dat…, wie geeft mij, wie kan er….?

Dan heb je de neiging af te schuiven op anderen. Het is blijkbaar niet: Ik.

Alternatief: probeer te bepalen wat jij zelf kan doen.

De vraag achter de vraag

In de voorgaande drie gevallen (Waarom/Wanneer/Wie) neem je niet zelf verantwoordelijkheid. Dat doe je wel door jezelf de vraag achter deze vraag te stellen.

WAT of HOE ….. IK ….. POSITIEF geformuleerde actie.

Voorbeeld:
Hoe kan IK er voor zorgen dat mijn werkgever op de hoogte is van de consequenties van mijn beperking?

Wat kan IK doen om een second opinion te krijgen?

Lees ook: Omgaan met situaties en emoties